Äitiysfysioterapia

Useat tuoreet äidit ovat huomanneet vartalonsa muuttuneen raskauden ja synnytyksen jäljiltä.

Mistä mahan pulleus ja roikkuminen raskauden jälkeen johtuu?

Vatsan kaikki seinämät, sidekudoksiset sisäseinät, sisäelinten kiinnityskalvot, lantionpohjan kalvot ja lihakset, sekä tietenkin kaikki vatsalihakset ja myös nahka ovat venyneet vauvan tai vauvojen kasvun aiheuttaman venytyksen takia.

Mitä voin asialle tehdä? Miten fysioterapia auttaa?

Päivittäisten harjoitteiden avulla ja oikeanlaisella ruokavaliolla voit saada kiinteämmän ja pienemmän vatsan. Äitiysfysioterapian voit aloittaa heti 2 viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa kiinteytystä. Oikea ruokavalio vähentää turvotusta ja auttaa vahvistamaan lihaksia, sekä vähentämään syvää ja pintarasvaa. Päivittäinen harjoittelu voi alkuun olla lantionpohjan tunnistamisliikkeitä ja keskivartalon hallintatreeniä. Siihen lisäksi esim. reippaat kävelylenkit hyvässä ryhdissä. Kiertoliikkeet (ilmanyrkkeily, tai vaikka ristikkäisen jalan ja käden nosto konttausasennossa) parantavat vatsan sidekudosten ja lihasten kiinteytystä. Pidot ja esim. lankku-liikkeiden harjoittelu auttaa voimistamaan syviä vatsalihaksia ja kaventamaan vyötäröä. Yksilöllinen harjoitusohjelma on olennainen osa äitiysfysioterapiaa. Ohjelman laatii fysioterapeutti, joka suorittaa tutkimuksen ja löytää yksilöllisesti juuri sinulle oikeat liikkeet. Tutkimuksessa voidaan käyttää apuna myös lantionpohjan lihasten emg-mittausta, jonka pohjalta fysioterapeutti suunnittelee ja opastaa aktiviisen tai sähköstimulaatio-avusteisen harjoitteluohjelman.

Tavoitteena on vatsan alueen tukikorsetti, joka koostuu omista lihaksistasi. Pienempiin housuihin mahtuminen on hyvä bonus.

Äitiysfysioterapiaa on tarjolla Helsingin ja Espoon toimipisteissämme.

Kuva