Physiopilates

Pilates on alun perin Joseph Pilateksen (1880-1967) luoma kehonhallintamenetelmä, jonka tavoitteena on kehittää voimaa ja liikkuvuutta. Se perustuu kehon keskustan hallintaan ja vahvistaa kehon syviä lihaksia. Menetelmän tehokkuus perustuu kuuteen periaatteeseen: keskittyminen, kehon keskustan käyttö, kontrolli, tarkkuus, liikkeen virtaus ja hallittu hengittäminen. Pilateksen avulla on mahdollista oppia liikkumaan turvallisesti ja taloudellisesti kehoa säästäen. Pilatesharjoittelussa yhdistyvät hengitys ja liike, keho ja mieli. Harjoittelussa pyritään palauttamaan selkärangan luonnollinen asento sekä poistamaan turhat jännitykset kehosta ja parantamaan kehonhallintaa.

PhysioPilates on liikuntaa, jossa pilatesharjoitteluun on yhdistetty fysioterapeuttinen osaaminen ja ohjaajana toimii PhysioPilates-koulutuksen suorittanut fysioterapeutti. PhysioPilateksessa huomioidaan asiakkaan tuki- ja liikuntaelinongelmat ja annetaan yksilöllistä ohjausta. PhysioPilates voi olla yksilöohjausta tai pienryhmäharjoittelua. Se sopii sekä liikuntaa aloitteleville että aktiiviliikkujille.

PhysioPilates-tunnilla opitaan käyttämään kehon lihaksia ja niveliä tasapuolisesti, jolloin liian aktiiviset lihakset rentoutuvat ja keskivartalon ryhtiä tukevat lihakset vahvistuvat. Näin edistetään kehonhallinnan kautta omaa hyvinvointia.

PhysioPilatesharjoittelulla voi saavuttaa:

  • hyvän ryhdin
  • terveemmän selän
  • hyvän kehon tuntemuksen ja liikkeiden hallinnan
  • hyvän keskivartalon stabiliteetin
  • elastisen ja notkean vartalon
Kuva