Suolahoito

Haloterapia eli suolahoito on luonnonmukainen terapiamuoto, jota hyödynnetään erityisesti hengityselin- ja ihosairauksien hoidossa. Hoitoa suoritetaan nimensä mukaisesti suolalla vuoratussa huoneessa, jonka hengitysilmaan johdetaan suolageneraattorin avulla hienojakoista suolapölyä. Suolaa käytettiin sairaanhoidossa jo keskiajalla, jolloin munkit hoitivat sairaita suolaluolissa. Vasta hiljattain suolahuonehoito on alkanut yleistymään Suomessa ja sen positiivinen vaikutus iho- ja hengityselinsairauksien sekä allergioiden hoidossa on todistettu tieteellisissä tutkimuksissa.

Suolahuoneterapialla on erittäin laajat käyttömahdollisuudet. Hengitysteiden oireiluun suolahoito tehoaa pienentämällä limakalvojen turvotusta, irrottamalla limaa ja tuhoten tulehduksia aiheuttavia bakteereja hengitysteistä. Ihosairauksiin suolapöly tehoaa tunkeutumalla hoidon aikana ihohuokosiin ja keräten ympäröivästä ilmasta itseensä kosteutta, minkä ansiosta iho pysyy kosteana ja kimmoisana. Suolahoito tehoaa muun muassa seuraaviin oireisiin:

• astma
  • krooninen ja akuutti hengitystiesairaus
  • krooninen nielu- ja nielurisatulehdus
  • krooninen poski- ja nenäontelon tulehdus
  • pitkäkestoinen tai toistuva keuhko- ja keuhkoputken tulehdus
  • krooninen keuhkoputken tulehdus
  • krooninen ja akuutti korvatulehdus
  • toistuvat virusinfektiot
  • heinänuha ja allergiset reaktiot
  • atooppinen iho
  • psoriasis
  • ihottumat ja erilaiset ihon infektiot

Vaihtoehtoisten hoitomenetelmien käytöllä on iho- ja hengityselinsairauksissa suuri merkitys, sillä ne
vähentävät lääkkeiden käyttötarvetta ja toimivat ennaltaehkäisevästi. Paras hoitotulos saavutetaan
sarjahoidolla 5-25 kerran hoitojaksoissa. Tiheä hoitojakso estää tulehdusaiheita uudelleen voimistumasta
hoitokertojen välillä. Suolahuonehoitoa on saatavilla Espoon toimipisteessä.